Nic se nemá přehánět
Nic se nemá přehánět
Ochrana Životního prostředí (ŽP) je souhrn opatření stanovených legislativou a zaměstnavatelem, která mají předcházet znečištění či poškození životního prostředí a celkově ochraně a odpovědnému přístupu k využívání přírodních zdrojů.
Určitě je to věc nutná a záslužná, ale nic se nemá přehánět. Jedním z opatření, které má přispět k zlepšení čistoty ovzduší, je zavedení emisních povolenek.
Emisní povolenky jsou klíčovým nástrojem EU pro snižování emisí skleníkových plynů. Musí si je kupovat elektrárny a další průmyslové podniky, které vypouštějí do ovzduší skleníkové plyny, například oxid uhličitý. Jedna povolenka opravňuje podnik vypustit do atmosféry jednu tunu oxidu uhličitého, případně ekvivalentního množství jiného plynu. Jde vlastně o jakýsi typ daně za znečišťování ovzduší. Emisní povolenky nakupuje i fa ISOVER v Častolovicích. Že skutečně dochází ke snižování emisí, zejména pak oxidů síry, můžete pozorovat například na dřevinách, na kterých se poslední dobou ve větší míře vyskytuje lišejník. Bohužel zatím nedošlo ke změně technologie, která by zamezila vypouštění formaldehydu, prokázaného karcinogenu. Tolik ke stávajícím povolenkám.
V tomto měsíci se však bez výraznějšího zájmu médií začalo obchodovat s emisními povolenkami EU druhého typu, resp. s termínovými kontrakty na ně . Tyto povolenky, jež jsou někdy označovány jako povolenky pro domácnosti, by od roku 2027 měly zatížit například pohonné hmoty či vytápění bytů. Podstatně se tak rozšíří část ekonomiky EU, na niž jsou povolenky uplatněny. Ty stávající se vztahují hlavně na velké, emisně náročné průmyslové provozy typu elektráren, oceláren, cementáren, ale třeba i cukrovarů.
Univerzita v Kolíně nad Rýnem letos v dubnu publikovala studii, podle které je nerealistické očekávat cenu povolenky druhého typu pod úrovní 250 eur za tunu emisí, mají-li být plněny cíle dekarbonizačního plánu EU Fit for 55, jenž je klíčovou součástí Green Dealu EU. Ceny 250 eur za tunu emisí by povolenky druhého typu měly dle studie dosáhnout nejpozději do roku 2030.
V Česku by taková cena povolenky znamenala například výrazné zdražení pohonných hmot. Podle výpočtu České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu by cena povolenky druhého typu ve výši zmíněného stropu, 45 eur za tunu emisí, značila zvýšení o 3,20 Kč/l, včetně DPH . Každých deset eur v ceně povolenky navíc pak cenu podle asociace zvedne o 0,71 Kč/l. Růst ceny povolenky na 250 eur za tunu emisí by pak tedy zdražil pohonné hmoty v ČR o dalších 14,60 Kč/l. Dohromady by tak cena pohonných hmot v Česku narostla během prvních let fungování povolenek druhého typu o 17,80 Kč/l (podle Lukáše Kovandy, hlavního ekonoma Trinity Bank, in Nová Večerní Praha 30.5.2025).
Je nutné uplatňovat emisní povolenky i na domácnosti? Není té zátěže rodinných rozpočtů už příliš?
EKORS, z.s.