Jak dlouho ?
Jak dlouho?
Čeho se týká otázka v úvodu? Čistoty ovzduší. Že tu máme závod, který nás už léta zásobí zdraví škodlivými zplodinami, bohužel i karcinogenními, to je věc známá a nutno konstatovat, že situace se pomaličku lepší. Zavedení kyslíko-plynové pece by mělo snížit množství skleníkových plynů a nakonec i 50 metrový komín by měl zlepšit rozptylové podmínky. Pro Častolovice plus, pro okolní obce bohužel asi ne. Je jen smutné, že vedení obce nežádá při všech svých souhlasech s počínáním ISOVERu příslušné kompenzace.
Momentálně se však zdá být daleko větším problémem stále hustší silniční doprava. S chystaným rozšiřováním AUTO ŠKODA Kvasiny se situace jistě zhorší. Problém to je v oblasti bezpečnosti, ale ještě větší ze zdravotního hlediska, kdy se do ovzduší dostává polétavý prach.
Co je polétavý prach?
Jde o malé částice různých látek, které se dostávají do ovzduší např. z továrních komínů, lokálních topenišť, při spalování odpadu, ale ve velkém množství právě i z automobilové dopravy.
Částice větší než 10 mikrometrů se obvykle zachytí již na nosní sliznici, ale menší částečky se usazují dále v průduškách. Při hlubším nádechu částice putují do vzdálenějších částí dýchacího ústrojí, mohou někdy putovat přímo až do plicních sklípků a jsou proto nejnebezpečnější. Prachové částice v průduškách a plicích škodí jednak samotným mechanickým zaprášením, mnohem větším problémem je pak obsah jedovatých a rakovinotvorných látek v prachu, například arzenu, kadmia, chromu, niklu, olova nebo manganu.
Dlouhodobé vystavení vysokým koncentracím polétavého prachu poškozuje dýchací a srdeční ústrojí, zkracuje délku života a zvyšuje kojeneckou úmrtnost, způsobuje např. astma, rakovinu plic, častější onemocnění dýchacích cest u dětí, ve vyšším věku cukrovku, vysoký krevní tlak a různá srdeční onemocnění.
Co s tím ?
S rozrůstající se automobilkou v Kvasinách se kromě silnice I/11 (Masarykova ul.) stala velmi problémovou krajská silnice II/318 (ul. Komenského). Vedení městyse v období 2010-2014 navrhlo tehdy do ZUR KHK odklon - pod kopcem od Lible odbočit doleva, zadem kolem parku až k silnici I/11. Nápad byl přijat. Nastala řada jednání, mimo jiné i s tehdejším premiérem Sobotkou a CzechInvestem na Ministerstvu průmyslu a obchodu ČR, na obchvat byly přiděleny peníze a byl zařazen do investičních akcí kraje s termínem dohotovení v r. 2020. V roce 2014 se však něco zaseklo a příprava šla kupředu velmi pomalu. Nyní se zdá, že se se stavbou započne v r. 2024. Kéž by!
Již od 60. let minulého století se vede debata o obchvatu silnice I/11. Tady je však všechno složitější, neboť realizátorem je ŘSD, takže ani po víc jak 60 letech obchvat nemáme. Pouze se podařilo v roce 2008 prosadit jižní variantu (za f. ISOVER) , nikoli severní pod kopcem Strýc. Probíhají pozvolna přípravy k její realizaci, která měla začít v r. 2028, nyní však z mně neznámých důvodů byl termín posunut na r. 2032. Jak dlouho máme ještě dýchat zplodiny z výfukových plynů? Vzhledem k již zmiňovanému rozšiřování automobilky jistě dojde k ještě většímu dopravnímu zatížení městyse a tím i zhoršení kvality ovzduší.
Co takhle občanská neposlušnost v podobě zablokování přechodu u kruhové křižovatky? Budou kolony aut až do HK nebo jen do Třebechovic?
Mgr. Jarmila Novohradská
místopředsedkyně EKORS,z.s. a
zastupitelka městyse Častolovice